Upřímně, vždycky mě děsilo založit si něco takového, jako je blog. Starostí spousta, užitek žádný a čtenářů nula celá nula jedna, z nichž to navíc tu jednu setinu vůbec nezajímá... Přesto jsem, zejména v poslední době, usoudila, že bude správné s blogem začít. Můj profil na ČSFD.cz už dlouhou dobu funguje za podobným účelem, ale po množství technických změn a vůbec po neustálých úpravách (kdy už mě jednoduše nebaví pětkrát po sobě profil měnit, aby konečně vypadal jako místo hodné návštěvy a nakonec tak stejně nevypadá...) jsem se rozhodla přesunout, převážně pro vlastní potřebu, sem. A s čím to vlastně?
Tento blog jsem se rozhodla založit z popudu jedné velké lásky k jedné velké světové kinematografii, a to italské (a Itálii vůbec). Je to (pro mě dnes až nepochopitelně) opravdu jen pár let, co jsem objevila, že pod pojmem Itálie se neskrývá jen velká pizza, špagety s omáčkou a Cosa nostra, jak se většina spoluobčanů bohužel domnívá, nýbrž také ohromně sympatický a mně osobně nesmírně blízký národ s ohromnou kulturní historií, kterou, jako odjakživa v rámci svého koníčku, objevuji pomocí tamější kinematografie.
Ano, mé základy širšího kulturního vzdělání v oblasti filmů jsou samozřejmě české. Něco málo Francie 60. a 70., která mi nikdy k srdci obzvlášť nepřirostla. Něco víc Anglie padesátých a šedesátých let, kterou mám o to radši. Z Německa tak Mayovky a Wallace. A spousta amerických výtvorů Hollywoodu, u kterých člověk promarnil tolik času... I objevil člověk Itálii. A western.
Americký western znal člověk už dávno díky zástupcům V pravé poledne, Sedm statečných a Butche & Sundance a víc ani znát nechtěl (a nechci dosud).
Neomylní hrdinové vtipně komentující mrtvoly kolem sebe, emancipované ženské, pitomí mladíci, bodří šerifové, záporáci bez práva na život a působení na plátně déle, než minutu na konci, a k tomu propaganda takové ideologie, že se to nedá přejít a nedá se to vydržet (podobně jako ostatní tamější tvorba od komedií po válečné).
Hudba vycpávková, výkony nepřirozené a pravidelně se opakující odpor k hrdinům, proč v tom pokračovat...
Ano, mé základy širšího kulturního vzdělání v oblasti filmů jsou samozřejmě české. Něco málo Francie 60. a 70., která mi nikdy k srdci obzvlášť nepřirostla. Něco víc Anglie padesátých a šedesátých let, kterou mám o to radši. Z Německa tak Mayovky a Wallace. A spousta amerických výtvorů Hollywoodu, u kterých člověk promarnil tolik času... I objevil člověk Itálii. A western.
Ne, tak tohohle nemám zapotřebí |
Neomylní hrdinové vtipně komentující mrtvoly kolem sebe, emancipované ženské, pitomí mladíci, bodří šerifové, záporáci bez práva na život a působení na plátně déle, než minutu na konci, a k tomu propaganda takové ideologie, že se to nedá přejít a nedá se to vydržet (podobně jako ostatní tamější tvorba od komedií po válečné).
A toho už vůbec ne |
Dosud mě ani po více experimentech Amerika nepřesvědčila o opaku a jedinou čestnou výjimku (ještě kromě několika málo filmů, které měřítkům am. westernu vůbec neodpovídaly) tak připisuji Samu Peckinpahovi.
Samozřejmě, že německé indiánky má rád asi každý. Samozřejmě, že Olda Shatterhand užíval své železné pěsti a nechával promluvit svou kouzelnou pušku i u mě. Jenže Vinnetoua jsem měla radši a vůbec nejlepší na celých filmech se mi zdála záporná strana. Kladná je taková, no, strašně patetická. Strašně neomylná. Všichni jsou tam tak strašně kladní. A tak strašně vážní, pokud nejsou zrovna dle scénáře uvedeni jako komická postava. A já mám prostě radši, když si na sobě hrdina tak strašně nezakládá. A když je třeba legrace s ním samým, ač hraje na vážno. A s Oldou nebude sranda prostě ani kdyby ho rozkrájel...
Ne, sranda prostě nebude... ani kdyby si střelil vlastního dubla... jako zrovna tady... |
(a upozorňuji, spaghetti western ≠ se nerovná ≠ Bud a Terence komedie, jak se, bohužel, mnoho lidí domnívá)
Když kouzlu spaghetti westernu člověk propadne jednou, je to láska navždycky. U mě tedy ano. Až Itálie ve mně vzbudila chuť konečně začít fandit klaďákům, když v Americe ve mně filmy definitivně vzbuzují opačný postoj. Až Itálie mi ukázala smysl pro spravedlnost a dokázala, že to nějaký smysl má. Pokud se mým průlomovým filmem stalo Pro pár dolarů navíc, asi už si vždycky budu nějak víc vážit čestných antihrdinů, než charakterově pokřivených náfuků, kterých byla plná Amerika a teď už celý svět...
Setkala už jsem se s nejednou reakcí směřující na fakt, že se dotyčný domníval, že žánr western je vyhraněn pro muže. Nevím. Neznám jiný žánr nabízející sbírku takových prima týpků, skvělých herců, pohledných mužů a sympatických hrdinů, tak jak by se člověk mohl o něco takového ochudit? Nejrůznorodější žánr, do něhož, ač to tak nemusí na první pohled vypadat, je možno zakomponovat úplně všechno. Reakce na politiku. Světové dění. Kritika společnosti. Psychologická dramata. Geniální komedie. A nádherné časy svobody, demokracie a hlavně nadšení. Všechno tohle a mnohem víc pro mne představuje italský western a každý jeho malý představitel. Herec, režisér, kaskadér, skladatel, kameraman, scénárista a všichni ostatní, každému připisuji stejné zásluhy.
Ano, cca takto si člověk někdy připadá |
Nuže, půjde o drobné poznatky jedné běžné dívky (vystupující začasté pod přezdívkou odpadlík(123/321), nikoliv kvůli genderové neujasněnosti, ale jednou se někam přihlásíte a už se vám nechce měnit identitu. A dost možná, že se to hodí nejvíc), která víc, než cokoliv, miluje spaghetti westerny, gialla, dobré horrory, postapo, libovolné dobrodružství a bizarnosti všeho druhu, při nichž je zábava, ovšem žádné vážné psychologii se nebrání, sem tam sjede nějakého D'Amata nebo kanibalku a na hrdinech oceňuje, když mají krom svalů a charizma taky nějakou osobnost, lidskost a neberou se tak zatraceně vážně.
Všude lze najít něco zajímavého, v balíčku od Daria Argenta... stejně jako v žánru meč a sandály |
Ano, takto přesně funguje guilty pleasure |
Už léta nedělám ukvapené závěry. A už delší dobu se pokouším o výhradách směřovaných proti libovolným věcem z Itálie polemizovat a diskutovat, ač je to obvykle zbytečné a bez výsledku.
Ale řeknu to takto: nevím, co je guilty pleasure. Zdá se mi, že to slovo se dneska stává čím dál tím oblíbenějším a ctí ho sakra plno lidí, kteří by vážně nemuseli.
Když se mi zdá něco dobré, stojím za tím, ač má okolí opačný názor. Když něco dobré není, nedám na chválu nebo kritiku odjinud a chci se o (ne)kvalitě přesvědčit sama. Na pouhém tvrzení nezakládám nikdy své závěry.
V nových výdobytcích kultury typu kinematografie po roce 2000 se ani za mák neorientuji a ani nemám zájem. Nepovažuji extatické třeštění očí se zakloněnou hlavou a tisícovku počítačově vyrobených efektů za film. Nemám máchání rukama před zeleným plátnem, po čemž je herec upraven na mývala nebo chodící strom, za herecký výkon. A nedomnívám se, že po tisící omleté zachraňování světa či plané americké psychologizování o drobných životních radostech, se dá nazvat příběhem, filmem, scénářem či tak podobně. Jsme bohužel v době, kdy jakýkoliv obsah vytlačila forma (a nutno podotknout, že velice mizerná forma). A to bude patrně důvodem paradoxu, že jsem, ač se domnívám jako velký filmový fanoušek, dosud neměla tu čest nikdy navštívit kino. Proč to dělat? Když už dnes opravdové filmy prakticky neexistují! A tak nezbývá, než pátrat v libovolně vzdálené minulosti a objevovat libovolně prachem zapadané poklady. A Itálie je jich plná, tak co víc si přát?
Pizza, we love you!? Název blogu po kratším uvažování tvořím z výstižného textu mé oblíbené písně Pizza Song mých oblíbených skladatelů, Guida & Maurizia De Angelis aka Oliver Onions. Díky za to, kluci.
Takže to jenom tak na úvod, bez průtahů a informativních a vysvětlovacích textů si sem už příště začnu psát, co potřebuji. Tohle vysvětlování snad ani nebylo potřeba, pro koho že to vlastně píšu? Jo, nejvíc asi pro sebe. No nic.
Blahopřeju k založení blogu a přeji mu dlouhý život a tobě hodně trpělivosti.
OdpovědětVymazatTy jsi vážně nikdy nebyla v kině? Už ani nepočítám, kolikrát jsem viděl Tenkrát na Západě - ale tohle jedno zhlídnutí v kině (v rámci Projektu 100) si budu pamatovat navždy. A letos běžel třeba i Hitchcock, Okno do dvora (tam jsem byl) a A Hard Day's Night (to mi bohužel uteklo).
Co se týče guilty pleasure, než jsem viděl filmy jako Přání smrti 3 nebo Smrtelná kořist (nebo Turecké hvězdné války, ale to už je hardcore), taky jsem tomu moc nerozuměl. Ne, že bych se styděl za to, že se mi ten film líbí, spíš jde o to vědomí, že se dívám na naprostou blbost, ale s radostí.
Ano, když nepočítám kulturní a vzdělávací akce v kině pořádané, na které nás občas se školou brávali, na žádném filmu jsem nebyla. Ale jestli letos poběží Spectre, možná půjdu.
VymazatA guilty pleasure... v poslední době zaznamenávám podivný přístup, příkladně na diskuzi CTI na ČSFD, kdy uživatelé nominují v anketě film (nebo herce, režiséra...). Fajn, usuzovala bych tedy, že jej považuje za dobrý. A hele, najednou už uvádí na pravou míru, že to není žádné velké umění, že je tam špatná vlastně spousta věcí a v konečné verzi by člověk řekl, že Hluboce červená za tu nominaci ani nestojí. Musí to být nějaký podivná verze gp. A když se mi líbí nějaká opravdu blbost, nebudu se za to omlouvat jako za nějaký zločin proti většině, které se nelíbí, prostě radši vytáhnu pozitiva kusu...
Tohle jsem nějak nezaznamenal. Schválně jsem si to vyhledal - Pepua ten film kritizoval, ale ani ho ve svém výběru neměl, kkarx šťourá do všeho, ale jinak mi ten jeho příspěvek zase tak kritický nepřijde (spíš vůči Torsu). Že to dal na první místo nemusí znamenat, že to považuje za geniální. Jestli tam bude anketa o poliziescu, budu hlasovat na prvním místě pro Street Law, ale i na něm vidím některý mouchy.
VymazatS pozitivy kusu - ono je to těžký, když mě na třeba tom Přání smrti 3 baví hlavně věci typu "Bronson si jde o půlnoci koupit nanuk s drahým foťákem přes rameno, jenom aby mohl zabít dalšího parchanta" nebo "Bronsonovi přijde poštou bazuka". To vychvalovat jako pozitivum nejde, to by člověk vypadal za blbečka :D
Bond mě nezajímá, nějak jsem po Dr. No neměl chuť na nic dalšího. Já se letos těším na novýho Tarantina (přiměřeně, po Djangovi se snažím radši nic moc nečekat, byť jména Madsen, Roth, Jackson, Dern a Morricone mě chladným moc nenechávaj) a pak jsem zvědavej na nový Star Wars - no, laťka je po nový trilogii poměrně nízko, tak snad se na to bude dát koukat.
U mě obráceně, na Bonda jsem po Skyfall (zcela netypická bondovka, vlastně ani moc ne bondovka) zvědavá, kam to ještě může vést, když to minule vypadalo jako definitivní závěr. Tarantino mě nezajímá a co si bude vést za cool dialogy v jedné boudě po dobu nejmíň 2 hodin, je jenom jeho věc. Ale kdo ví, co bude, a třeba i něco dobré ještě bude.
VymazatPS: gp - Přihlédnu-li k podzimní anketě o nej hrdinu, tvé shrnutí schopností většiny aktérů je příkladně dost odsuzující. ...hráli pořád dokola jednu roli ve všech filmech... Vždyť oni do toho obvykle dali ještě mnohem víc, než jenom odříkat tu svou postavu a jít domů. Oni byli vážně dobří...
VymazatByli, ale upřímně, dostali třeba i šanci předvést něco jiného? Wallachovi ve špagetách dávali pořád jenom další a další variace na Tuca, a to byl vynikající herec. A třeba Eastwooda, jak ho mám rád, bych si asi v jiným typu role představit nedokázal. Sympatický na něm je, že o svejch hereckejch omezeních ví a sám se obsazuje do takových rolí záměrně.
VymazatA samozřejmě jsem nemluvil úplně o všech, takový Franco Nero hrál leccos a zaškatulkovanej rozhodně není.
A já si i myslím, že možnosti dostali. Pokud Eli ne zrovna ve špagetách, v civilu (a doma) jistě hrál i jiné věci. Ale přeci je to převážně americký herec, stejně jako Clint, a ta anketa, pokud mě paměť neklame, byla ohledně italských. Z GBU trojice bych do Itálie řadila LVC, který těch rolí sice nemá mnoho, ale do každého svého "drsného chlápka" dovede ve sw, myslím si, vložit ještě množství jiných věcí.
VymazatAle opustila bych Američany, kteří jsou v Itálii pořád jenom hosty, a jestli hráli to samé, nu, já chápu, že Eli=Tuco byla jednoduše zavedená značka, kterou tamější tvůrci rádi využívali.
Ale sami Italové byli mnohdy vynikající herci a špagety s nimi vůbec nemusí být jenom Příběh o týpkovi, který chce spoustu dolarů a na konci ji získá... Většina z nich zvládala různé polohy. Pokud se přece zdá, že jsou jejich úlohy ve sw jednotvárné, je tu přece ještě civil, kde to taky mohli mnohdy dokázat.