neděle 10. dubna 2022

Vím, že nemohu zachránit Středozem…

Jsem ráda, že jsem nikdy nevěřila internetu. Co šlo, vždy jsem se pokoušela zdokumentovat s vidinou, že za rok to tam být nemusí. Dneska úložiště odmítají ukládat, mizí stránky, slova, videa, obrázky i lidi (ti zatím pouze on-line) doslova ze dne na den. To vám člověk viděl objekt X, Y, a zpětně se za to stydím, ale váhala jsem někdy, jestli nejsou některé ty věci nahrané a fake. Zmizely všechny do jedné, takže… 

„Závadným obsahem“ se stává všechno. Taky byste si byli rádi zašli na Čajkovského? Pozor, jedná se o projev vaší agrese a agitace. Do roka a do dne bude nicméně dle vlády prý beze zbytku vymýcena.

Jestli ne dodnes, je snad konečně čas zamyslet se nad svobodou slova a věrohodností zdrojů. A nad vlastizradou, kterou chce kdosi (hrdě se k tomu hlásící) celou naši ubohou zemi zatáhnout do cizí války. Že by mě ještě před rokem nenapadlo, že až budu chtít vědět, co se děje u mě doma, budu tam muset přes zahraniční zdroje a adresy, že by mě před rokem teroru nenapadlo, že půlka světa bude mít zákaz chodit do práce, že bych považovala za vtip, že se na území našeho mírumilovného státu rozpoutá názorová a rasová segregace a perzekuce...? Víc už psát nebudu. Měla jsem už napsanou jednu glosu. Jeden článek. Pojednání na téma… zjevně zcela apolitické, přec jsem si řekla, že nemůžu. Že nechci zavdávat přehnané podněty. I Facebook už jsem proto zrušila. Snad příště. Proč, taky. Vím, že jsem jen hobit a nemůžu zachránit Středozem.



Vím, že nemohu. Ale bylo by mi stydno jen mlčet, třást se nebo dělat, že se nic neděje. Populistické plané kecání, snad. Přesto vše, co chci, je láska a mír. A není imho správné být podporovatelem ani přispěvatelem války. Války, no… pokud mě paměť neklame, zde jsem o jejím příchodu psala už před 4 lety a mezi vším, co bych snad dnes už trochu prokrátila a co bylo trochu neobratné, je v té úvaze všechno, co si o válce dodnes myslím. Je špatná. Tak, a teď doufám, že mi můj malý, nezávislý a nenásilný blog za tenhle „závadný obsah“ nezavřou...

Děkuji věrným čtenářům za vytrvalost a vůbec všechno. Tak nějak bych to tu asi měla nechat zaniknout, ale je tu spousta hezkých vzpomínek a stále platných vývodů a úvah. Bohužel tu chybí přítomnost autora – mě. Mám chabou omluvu – když se dostanu k tomu něco psát, je to pravidelně přivýdělek ve formě psaní pro jiné, často na téma mně na hony vzdálené. Doba je zlá, bohužel. Proto tu dnes chci dále poděkovat a vzdát hold každému, kdo dneska píše kamkoliv o tom, co ví a čemu rozumí. Cítím se doslova zahlcena informátory, kteří o tom, co píšou, neví vůbec nic, vůbec je to nezajímá, nemají vůbec žádné zdroje, neví, co bylo včera, netuší, o čem mluví, ale dělají, že ví všechno… a spoustu lidí o tom patrně přesvědčí? Vážně, čím dál víc mám pocit, že mají čtenáře za voly, co si nejsou schopni, ba ani je nenapadne dohledat si fakta. Čtenáři obvykle ví o dost víc než tihle divní lidé, ale prachy za to berou samozřejmě zas a jen oni. Být tak jimi…

Svět současného filmu… má tak sestupnou tendenci, že škoda mluvit. Přesto ještě i v něm ještě před pár lety vznikaly zajímavé věci, moc mě tato objevení v posledních letech potěšila. Na severu, na severozápadě, na jihu, na jihovýchodě, na východě, všude se najdou zajímaví lidé se zajímavými myšlenkami. A v posledních dobách konečně znovu oprašuji i tvorbu naší domoviny. Různě po světě mám rozsázené favorizované země, autory a díla. Ale vězte, že jsme doma z nějakého důvodu a vždycky nakonec dojdeme tam a zjistíme, že jestli nám něco ve světě chybělo, právě doma to najdeme. Já to aspoň tak vidím.

(zdroj: screenweek.it)

Italský film, ke kterému bude název tohohle blogu věčně odkazovat, je vyčerpaný. Asi pět let zpátky jsem měla na seznamu tucet osobitých režisérů, se kterými musím seznámit svět, ještě podstatně víc protagonistů, jenže co pořád psát, taky. Není čas, není chuť. Jak jdou roky, člověk střízliví, nadšení se obrušuje, různá negativa se prohlubují, člověk se staví kriticky, k čemu kdysi ne, objevuje zase další přednosti, kde je dřív tak neocenil. Tak to má být.

Aktuálně… Dario Argento natočil nové giallo! Námět se mi líbí, jaké je a dostane-li se k nám, na tom nesejde, ale zkrátka mu moc gratuluju. A vyšla knížka o špagetách, podívejme… Zatím žádná, slovy žádná česká publikace o italském filmu a jeho představitelích nebyla dobrá. Třeba autor překvapí, a bude muset hodně zabrat, neb jeho článek o giallu v Cinepuru byl paskvil, předmluva (o italských westernech. Z jakého důvodu?) k italské Morriconeho biografii (jinak vynikající knize!) byla mimo a ani cosi kdysi publikovaného v Cinemě o italském filmu mě nepřesvědčilo. Tenhle pán se zove předním tuzemským znalcem italské (pop)kultury, ale, upřímně, stovky jiných pojednání od amatérských fanoušků, co jsem za život četla, byly zasvěcenější a lepší. Mluví teď ze mě i závist, vůbec to nepopírám, závidím mu, že si může publikovat. Tak uvidíme, zda má co…

Takže pro dnešek asi takto. A pro radost… něco z oné odstrašující politické agitky.

Že jich Gogol ale napsal…

4 komentáře:

  1. Hurá, článek!
    Snad válka brzo skončí, opravdu v to doufám...
    Bohužel musím celkem souhlasit ohledně současné atmosféry - informování našich (i jiných, řekněme západních) medií je naprosto příšerné - jako vždycky musím podotknou. Zřejmě si myslí, že strana co se nesnáší vždy lže, narozdíl od druhé strany, se kterou je strana co nesnáší ve sporu a tudíž přebírají od ní veškeré informace. K tomu ještě ten styl ve kterém to píšou... ne, že by mě to překvapovalo, ale v současné situaci je to už extrémně nebezpečné.
    Bohužel mě nepřekvapuje, že z internetu věci mizí - takhle mizí už velmi dlouho (víc jak 15 let to bude) poměrně zajímavé informační zdroje, ale jiné si vesele fungují dál (rasistické, sexistické a jiné).
    Současná kinematografie (i když tohle neplatí pro asijskou) je především strašně málo diferenciovaná - artové filmy vypadají často podobně(pořád jsou však to nejzajímavější v současnosti), žánrové jsou jenom podle jednoho mustru a působí na mě všechny stejně (a tedy stejně blbě). Logicky budou existovat vyjímky, ale není dobře, že takové vyjímky musím dlouho hledat. Samozřejmě i dříve žánrové snímky si byli podobné, ale měli vlastní osobnost. Zato ty dnešní...
    Jinak Argentův film vypadá dobře a je celkem dobře hodnocen, takže taky doufám..
    A Švábenického knihu mám přečtenou a velmi se mi líbila. Rozhodně je dost osobitá a umí překvapit (zvlášť v části o němých italských westernech(!) a u Leoneho a jeho demystifikování - to člověk přece jen nečeká). Navíc je fajn, že to autor pojímá méně jako studii a více jako osobní pozorování. Rozhodně doporučuju a snad seženu jeho italské knížky. Jinak taky jsem si přečetl některé jeho články na Cinepuru a je vidět, že nejmladší napsal před 13 lety :). Ty jeho novější články jsou o dost lepší (a nejsou na Cinepuru). Ovšem je dost smutné, že je na to Švábenický (ohledně starých italských filmů) v našem prostředí úplně sám (jinde se o to mnohem aktivněji zajímají). Aspoň mi to tak připadá.
    Takže taky bys mohla začít urgovat Oikieho (jako teď já, jen co to dopíšu) aby ji zrecenzoval, protože ji taky má :).
    A hlavně - hodně sil do dalšího (jakéhokoliv) psaní (otázka - kam píšeš?) i jiných věcí. Samozřejmě taky silné nervy.

    OdpovědětVymazat
  2. I já v to doufám, jenže neskončí. Na to se na ni připravovali moc dlouho… Jestliže nikdo nemá zájem, aby skončila, bude pořád jen hůř. Tenhle konflikt není věc, o které bych se odvážila bavit jinak, než ústně, i ten článek výše jsem prokrátila asi na třetinu původního… inu nechce se mi do vězení. Ale nevěřím, že tohle skončí. A jestli to konkrétní na U skončí, co bude? Zcela sobecky, naše země z toho za jakýchkoliv okolností vyjde zle, protože od R nebude následovat nic než sankce a A, které lezou naši státníci do prdele, má s naší zemí jediný záměr, ale podpora a pomoc to skutečně není. Válku naše vláda prohraje, a s ní celou naši zemi, jestli můžu hádat. A to ještě ve chvíli, kdy oficiálně v žádné válce nejsme!

    Ale ta cenzura… ta mě prostě dostala. Jo, člověk je zvyklý na všelicos, i na to rušení, i na to mazání komentů atp., ale na to, že mu místo stránek jednoho dne už vyskočí sdělení, že nemám právo tam a tam jít, protože to a to je pro mne závadné anžto to tak a tak zřejmě odporuje politice státu… Z demokracie krok k totalitě. Někdo tohle zastrašování přirovnával k roku 1939, kdy českým občanům Německo pod trestem sankcí včetně smrti zakazovalo poslouchat jiné informační zdroje než jejich, nedejbože ty zahraniční… a až na ten trest smrti je to už opravdu skoro přesné. A problém cenzury, koukám, ještě zdaleka nedosahuje třeba na to, co je za čistky nařizováno školám. Jinak, ani jediná média si nezachovala ani ze setiny rovnou páteř, celkově už neexistuje žádná pluralita, teď už oficiálně ani informační, ani názorová. A když navrch čtu petici lidí, kterým ze dne na den přejmenujou ulici… ať tam dopadne válka jakkoliv, tady to vidím na upevňování totality a válku občanskou. A bude jenom hůř a hůř.

    Ad film – jo. Když potkám něco „jiného“, je to zázrak a moc si toho vážím, že se autoři odvážili. Často to s nimi pak dopadne špatně... což by vydalo na pěkný článek… Přímo artovky jsem nikdy nevyhledávala a upřímně, často se u nich v téhle době setkávám s bezobsažností/vykradenou formou. Před pár lety jsem měla za to, že co je nové, to je špatné, a přece to nakonec neplatí u všeho, tak jsem ráda. Co mě děsí v současnosti asi nejvíc, to jsou ty vznikající super platformy typu Netflix. To je taková kaluž, bez nápadu, bez inovace, bez čehokoliv, s pečlivě předepsanými kvótami a tak mizerné… ale koukají na to snad fakt všichni mladí, ba se předplatné dává i v rámci bonusů v zaměstnání, jako by to byla Mekka nové generace. Já bych i byla pro, aby se opustilo vyhazování miliard a film se zase „zmenšil“, ale tohle imho nebude pravé řešení.

    Švábenický… uvidím. Až se to dostane do knihovny. Těší mě, že se líbila, tak budu věřit. Oikův blog už dlouho nenavštěvuju a celkově se naše cesty a názory rozešly, takže si udělám později radši vlastní názor. (Anebo ji zrecenzuj ty, proč ne?) Osobní pozorování autora schvaluju a věřím, že to ale nebude na úkor erudovanému studiu faktů. Já to k tomu Švábenickému řeknu takhle – a netýká se to teď zdaleka jenom jeho, možná ještě spíš těch „odborníků“, o kterých jsem psala ve článku – já naprosto beru, že před x lety každý měl menší přehled a nebyl ještě vypsaný a každý nějak začíná, ale ne každý, přesněji řečeno nikdo, nemá drzost (a možnost) to hned publikovat. Já se dodneška stydím za spousty výroků o italském filmu, kterých jsem se dopustila, když jsem s ním začínala, a ještě i po pěti letech… Ale ani ve snu by mě nenapadlo to publikovat… a i později ten nejodvážnější krok byl koment na čsfd nebo tenhle blog. Prostě mít koule vydat třeba to, co se vyřinulo před lety od pana Šmída, s tím, že ví velké… nic a pořád lže…
    Ale že je Švábenický v oboru osamělý… je podle mě smutný doklad faktu, že tady nějak není kultura. Kultura v naší zemi zmizela. A každý, kdo by do ní dělal a třeba jako profesi ji chtěl dělat, se bere trochu jak příživník, přijde mi. (A získat v kultuře práci je zcela nulová pravděpodobnost.) Jestli tu nějaká je kultura, je vždycky už jenom politicky poplatná a tím tedy i placená… Ale jako nějaké svobodné umění… nějaká jeho podpora ze strany státu… to neexistuje. A zároveň obyčejní lidi s tím taky nic neudělají a nepodpoří ji, protože na to nějak se kulturně vzdělávat nemají peníze ani čas. Takže já myslím, že zájem by třeba i být mohl, i v naší malé zemi, ale není skoro možnost.
    K „demytizaci Leoneho“ stačí poznat, co to bylo za člověka, ztratíš k němu úctu a k jeho filmům si musíš najít nový vztah. (To jsem si prodělala před ca 7 lety) Jen někdo, teda většina, ho za to, co byl, obdivuje… Ale NĚMÉ it. westerny, tak to mě zajímá opravdu! On k nim má přístup, on je viděl, on o nich píše? Konfrontuje to se špagetama? A mimochodem, nepsal tam jen tak čirou náhodou i o Il fanciullo del West (1942)? To asi němé nebude, dle roku, ale stejně se ptám, zajímá mě to už dávná léta :)
    Ohledně mého psaní – asi už ses potkal s pojmem copywriter, tak to teď dělám na volné noze, na různých místech a pro různé účely… a z většiny mě to vůbec nebaví. Zato tadyto psaní se mi, koukám, nějak protáhlo. Pardon za ty kecy, díky za přání a hodně elánu i tobě.

    OdpovědětVymazat
  3. Bohužel musím souhlasit... zvlášť s tou přípravou půdy pro konflikt. Díky té přípravě to vypadá, že nás (tj. E + A) studená válka víceméně se zbytkem světa. To vypadá velmi špatně.
    Já se přiznám, že jsem spoustu z těch v současnosti zakázaných stránek nečetl (vadil my jejich konzervatismus). Informace se dají naštěstí sbírat pořád jinde (dobrá stránka je (teď si budu hrát na šifranta) lunaofalabamatečkaorganization. První a třetí slovo převeď do dominujícího světového jazyka (z něhož pochází pojmenování pro tvé zaměstnání), poslední slovo stačí zkrátit na existující internetovou doménu. Takhle je to z důvodu bezpečnosti před algoritmy). Ale jinak musím říct, že mě ke struktuře internetu (na jeho vývoji současné podoby se podílela armáda státu A a tajné služby státu A pomáhaly vytvářet "soukromé" VPN apod.) moc nepřekvapuje, že to jde tak snadno. A to, že si média nezachovala jakýkoliv náznak skepse k oficiálnímu stanovisku? I u těch řekněme trochu překvapivých případů to není zase moc překvapivé - jejich kritika oficiálních narativů v jiných věcech byla založena hlavně na tom, že jsem "civilizovaní" (a velmi rádi věřili zprávám o tom, jak jsou naši oficiální nepřátelé zlí a moc se nenamáhali tyhle zprávy ověřovat).
    Ad film - artovky, co cílí na hlavní ceny na festivalech, jsou často podle jednoho mustru, naštěstí ve festivalových programech je naštěstí pořád výběr. Ale abych byl upřímný - to, co píšu, platí asi hlavně u severoamerických a evropských produkcí. Jiné kontinenty (Asie, Jižní Amerika) si naštěstí pořád zachovávají svůj ráz (ale u nich ta generalizace je občas vidět). Streamovací platformy typu Netflix jsou opravdu špatný nápad - když slyším, jak jsou teď filmy dostupné (spousta není). seriálová tvorba na nich je lepší jak film (to většinou platí u úvodní epizody potom to jde z kopce - bohužel mám takovou zkušenost) apod., tak se musím pousmát. Obecně by filmu a umění obecně prospělo, aby tak nebyl závislý na penězích vládnoucích společenských tříd. Tohle by chtělo veřejnou příspěvkovou organizaci...
    No menší recenzi můžu napsat:) :
    Předem, říkám, že se mi velmi líbila. Švábenický knížku pojal jako prezentaci a) různých charakteristik italského žánru a b) pojal ji jako výsledky pozorování jednoho fanouška (tj. sebe). Příklady různých charakteristik (jako je náboženství, politické a kulturní odkazy, ale i vnímání westernu v jiných italských žánrech nebo v propagaci filmů obecně) jsou extrémně obsáhlé (díky tomu třeba Oikiemu vadila, protože kontext si nechává čtenáře sám, i když by nějaké srovnání např. vnímání chrakteristik v Itálii a naproti tomu v zahraničí bodlo, ale zase by to tam moc nepasovalo - hlavně chtěl italský western představit jinak než je zvykem) a hlavně různorodé. Díky nim jsem začal přehodnocovat to, co vlastně klasický italský western má obsahovat. A zjistíš jak ta leonovská škatulka, tak i jiné o něm moc nevypovídají. A hlavně ukazují italský western jako extrémně hravý, hodně experimentující a dost svébytný žánr, ketrý neustále překvapuje.
    Ta kapitola o němých italských westernech je výborná a hlavně ukazuje, že v šedesátých měli na co navazovat - první byl už v roce 1909 (!) a během cca sedmiletého období stihli cca 30 westernů (nepamatuju si to přesně, promiň). A už tam je vidět míchání různých žánrů a obecně celkem hravý přístup - což se dá v drtivé většině vyčíst pouze z různých recenzí, protože většina byla bohužel zničena. A samozřejmě tam taky popisuje právě tyhle sporadické filmy jak Il fanicullo del west natočené od třicátých let do konce padesátých. Já musím rozhodně doporučit.
    No, ta úzká znalost italské filmové kultury ukazuje pro mě především to, že v kulturní obci (tady konkrétně filmové) není zájem rozšiřovat své kulturní vzdělání (zaocénská filmová tvorba je vyjímka řekněme z jiných důvodů). Například chápání u čínské filmové (a televizní) tvorby je zájem pouze o velmi určité tvůrce.
    Na to, že jsme globalizovaná společnost (nejen naše, ale i euroatlantická) máme hodně omezený rozhled. Ale v současném stavu zřízení řešení problému (včetně mého návrhu na financování filmů - musely by se naprosto přeměnit politické instituce) nevidím...
    A... to mě mrzí s tou prací. Já jsem optimista, takže doufám, že najdeš něco co tě bude bavit.
    A neomlouvej se, to já bych se měl stydět za svůj traktát :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ono to člověka už snad ani nemůže překvapit, ale stejně ho to překvapí znova. Ta míra arogance a přesvědčení, že můžou prostě všechno. Jestli mi vyfotí chalupu po tornádu a oficiálně to budou vydávat za záznam z bombardované Ukrajiny... to je drobnost... že nám budou oficiálně vykládat, že nám přijdou vyvlastnit barák... to je prima... a že životní podmínky raketově klesají, ale penízky půjdou na... to je jedno. (Naše média jsou horší než jiná, bohužel, a nevěřím jim roky už ani předpověď počasí.) To je prostě tak neskutečná drzost... A já jsem bohužel pesimista, takže dokud nedojde k defenestraci, a myslím tím tu pravou a konečnou, nezlepší se nic. Za odkaz díky, budu-li mít žaludek, prozkoumám víc.
      Ad film a peníze - je to odvěký problém tohohle umění/média, je prostě nákladné, v knížce může být cokoliv, ve filmu co se týče výpravy minimum... ale stejně to vždycky nějak šlo. Blbě, ale šlo, aspoň byl zájem dělat třeba něco inovativního, experimentálního, aspoň u začínajících. Co se dá dělat, i ti, koho berou na filmové školy, mají dobře prolustrované a žádné inovace tímto zřejmě nehrozí. To jsem loni třeba trochu sledovala ten italský f. festival, to se tvářilo strašně artově, a ten obsah... ach jo. Depka, depka, smutek, zoufalství, osamělost, depka, depka. Kdo chce dneska dělat umění, dělá buď depku nebo politickou agitku. A jestli někdo dělá i něco jiného... a věřím že přece jo... těžko se to k člověku dostane. Zvláštní, při tom, že dneska publikuje fakt každý. Asi právě proto, jsme tak zahlcení, tak se mezi tím těžko toho lepšího doberem.
      Ten Švábenický zní dobře, že by někdo uznal i něco jiného než Sele (mistra S. Leoneho) a vyzvedl vedle krveprolívání fakt, jak ohromně různorodé a nápadité špagety jsou? Tak třeba se jednou s autorem i shodnu, těším se.
      Jinak globalizace... takováhle stojí za totální pendrek. Páč místo respektování, ale uznávání rozdílů se jakékoliv kulturní i sociální rozdíly snaží eliminovat, maximálně je násilně vyzdvihovat. Podle týhle globalizace budou všichni mluvit anglicky, točit tytéž filmy, ženy nebudou moc být v místnosti s muži, nebudou mít právo na to být slabší, černoši dostanou ceny za barvu kůže, místo za to, co umí, homosexuálové budou chudáci na každém rohu vehementě přesvědčováni, že jsou ale úplně, úplně, úplně, totálně normální a jsou přece úúúplně v pořádku, a všichni jsme s nimi a... A přitom normální člověk v tomhle není rasista. Předsudky může mít, ale rasista přece není. Nemá pocit, že by na tom, že má někdo jinou barvu, že je gay, že je xy, mělo být něco tak významně závažného, něco, na co furt poukazovat. Upřímně by mi tenhle "zájem" vadil. Imho to není začleňování „nezačlenitelných“, ale spíš vyčleňování začlenitelných. Ale teď jsem už v místech, kam jsem vůbec nechtěla...
      Mimochodem, vzhledem k tomu, že máš přehled o Asii, jak vím... co byla zač ta Hra na oliheň? Předpokládám, že amorální humus na modelu Hry o trůny dělaný prozápadně, a proto takový fenomén?
      Jinak velká omluva za velkou prodlevu, ale času teď mám málo a když je, vůbec mi to nemyslí... Zdravím a hezké jaro? Spíš léto.

      Vymazat