středa 13. dubna 2016

Nic(,) než reakce

Tak co, dělá se před tím než v nadpisu čárka, nebo ne? Cha, toť pro mne věčný oříšek.

Nic(,) než reakce? No... možná přece jen nakonec trochu víc, než reakce.
A o čem tedy jako dnes? Vlastně ani nevím. Jak si momentálně žijeme? Ale toť se ví, že to jde. 

Jde to, jak jinak. Všechno se dá přežít. Kromě života, teda...
Jen si vyléčit kocovinu z minulé oslavy, že ano...
Nicméně ve dnech odteď do budoucna mi ubyde ještě zřetelně času a sem zajdu, nu, až ho budu mít. Ale já sem chodím. A vidím… Ale jo, já vidím, že tu mám vzkaz. Jenže už kolem měsíce rozmýšlím, co na něj odpovědět, a nerada bych napsala nějakou hloupost… tak radši mlčím. Mlčím a čas od času si tu udělám příjemnou atmosféru s něčím, co nikdo nepovažuje za právě významnou událost, osobnost, film, prostě tak. Guilty pleasure, že ano… to není. Mít guilty pleasure, nezaložila bych si právě tento blog. Tento blog, který, jak doufám, ještě bude chvíli fungovat, ač svoboda tisku se zmenšuje, známí se distancují… ač mým opravdu jediným záměrem je psát o tom, co mě zajímá, a prezentovat (nějaký) vlastní názor. Fakt. Takže si, prosím, neberte osobně, když třeba... Ale víte co? To je jen na vás.
Když už to tedy tady můžu (doufejme) beztrestně uveřejňovat, napíšu právě sem, že na ČSFD slavnostně ruším činnost. Ne, že bych tam v poslední době ještě nějak moc chodila, ale… Ať víte, proč už mě tam prakticky nechytíte. Nepřátelský postoj ze směru vedení a nezastíratelná ignorace z jejich strany při snaze, ano, mé snaze o pomoc při budování databáze… už mě nějak otrávila. Opravdu otrávila. Zavání banováním, leč z neznámých důvodů, a mé dotazy zůstávají bez odpovědi. A diskuze Cinema trash italiano? Že je její správce zabanován? Pročpak, kvůli politice? 
I zůstávám tam prozatím čistě z důvodů lítosti všechno to smazat a kvůli občasným dotazům ohledně filmotéky. Ale už se to blíží. A pak addio… 

Máme tu další žhavé novinky (článek o Karambolu, nu, ten se k nim dosud neřadí, potřebuji si ještě něco utřídit), třeba ty, že už jsem se úspěšně dostala za 200 spaghetti westernů. A během toho měsíce jsem hloubavě přemýšlela, co odpovědět pisateli Oikovi na příspěvek k výročnímu článku. No… Nevěděla jsem, co na to říci. A nejsem si jista ani teď. Ale ať to nevypadá, že jsem nezdvořilá k návštěvníkům.
No ano, asi by to bylo nejlepší. Jenže znáte slečnu Prudy...

I mohu říct, že se dvoustovka… vyvedla! První výročí, které se vyvedlo. Nejen docela jako jo dobrý, dá se, fajn, ujde, nýbrž jedním z nejlepších filmů, co znám. Ó ano, nikdy se spaghetti nemůžou vyčerpat, dokud bude existovat ještě jeden jediný film tohoto druhu, který neznám. 
Tak jsme to vybírali podle nosiče kafe… obsazení, jo, to bylo celkem jedno… režisér dosud úplně nevím, kdo vlastně byl… Morriconeho supervize byla patrná, leč náhodná… a předlohou byly velké vzory. Ty největší vzory. Víme odkud. 
A tihle "skautíci" se jmenují Lee Marvin, Ernest Borgnine, Charles Bronson, Lee Van Cleef, Jack Elam nebo Harry Morgan.…“ 
„(Škoda, že z podobných špagetových vedlejších postav to vejš dotáhli snad jenom Gemma a Testi).

Vejš. Jak vejš...? 
No ano, my totiž... jak to dotáhneme trochu vejš, vždycky pak spadneme
Cituje svůj oblíbený film Addamsova rodina a jednu nesmírně sympatickou a pozitivní postavu… neznáte-li, myšleno ironicky, a přece přesně tak, tedy nesympaticky, je i zamýšlena tvůrci…

„Každý nemůže být hvězda. Hmhmmm…“  

A tak ti skautíci… „skautíci“… takhle, můj výraz, i mé je právo se za něj soudit. 
Protože skautík je pro mne pojem. Jenže, jak to říci… obdivný pojem. 
Pojem obdivu k odvážným charakterům odvážných postav filmů a zároveň odvážných tvůrců těchto postav. Prostě šikovných kluků, co mají odvahu. Odvahu ve směru, jak jsem psala na podzim. 
Takže takhle, není to pro mne žádné vyjádření společenského postavení. Jinými slovy nízkého společenského postavení a coby kasta někde úplně vespodu, ale když se vypracují… Ne. Kdyby se společensky vypracovali, tedy stali se hrdiny… už by nemohli být skautíky. A tak… tak to oni nikdy ještě výš dotáhnout nemůžou…
Nemůžou. Vejš už nemůžou. Vždyť jsou nejvejš! A nemyslím to jako vtip.
(Výš, než Dell‘Acquovi či Ukmarovi, tedy tamější a nejvěhlasnější kaskadérské rodiny, to beztak nedotáhne nikdo, že ano... to myslím jako vtip) Jak výš? Vyšvihnout se jinam, mezi lepší lidi? A věru, budou pak ještě skautíky? Nemůžou to, v tomto směru, podotýkám, dotáhnout výš ze dvou důvodů. 
Dotáhnout to výš společensky, přestanou být skautíky. A zároveň, dotáhnout to výš společensky nemůžou. Máme tu totiž něco, čemu se říká zaběhnuté koleje. To je taková věcička, kterou vskutku miluju. Ale je tu. Že když tu máme pana XY, který vždycky projde, udělá určitou věc a zemře před koncem, v dalším filmu to tak bude zase. A v dalším, že se ptáte. Když to, co pan YZ dělá, je něco sadistického, juhá, máme z něj hnedle sadistu. Když pan XZ dostává obvykle židlí po hlavě, paráda, už ji tu na něj máme přichystanou. Už je to vyzkoušený. A jen tak se z toho pan XYZ nedostane. 
Protože právě tak se domnívám, že to pisatel myslel. Dotáhli to výš. Tedy že by se stali slavnými. Opravdu slavnými, ne jen pro pár nadšenců z celého světa, procentuálně bezvýznamní a pro širokou veřejnost neviditelní. Na druhou stranu, i přes malé role, i přes ne každému známá jména a i přes rozličné osudy, i těchhle vedlejších umělců si v místech jejich vlasti a tam kolem váží. Stačí si občas přečíst, Bůh mě netrestej, nekrolog, a tak hezky se o nich píše. S úctou. Jakou si zaslouží. 
Navzdory tomu, že nejspíše nikdy nehrál hlavní roli, i Frank Braña může vydat biografii, José Terrón získat vlastní poctu a Riccardo Pizzuti dokázat fanouškům, že je ještě větší gentleman, než si mysleli. 
Nejen, že ji smí vydat, on si ji možná i někdo přečte. Ono třeba i někoho ještě někde zajímá, že kaskadér má srdce, duši i mozek, umí psát a má, co psát. Že ten mladíček, který mě poprvé tak vyděsil v Pro pár dolarů navíc, nejspíš nebude jenom na odstřel nebo oběšení mimo záběr pana Leoneho, ale... třeba... co? Jo, že i on je úctyhodná bytost? Vážněěě? To jako i všichni ostatní? To už jenom, aby jí byl i Pizzuti a... Je.
Jak je to tedy s tím dotáhnout to vejš? Kdo je vejš?
Takže někomu se tady zdá, že sem to dotáh nízko, jo, prckové?

Má tedy Benito Stefanelli právo napodobovat Clinta Eastwooda? A co takhle obráceně, nemá snad jen Clint Eastwood tendence napodobovat Benita Stefanelliho? Kdož vlastně ví. Ale tím, kdo hází pušku a pomocí něhož komunikuje sám velký Leone se samotným velkým Clintem, zůstane, a ten druhý, samé paralely, samý Muž beze jména, samý muž jednoho výrazu, samý nesmiřitelný sniper a samé velké věci. Ale… opravdu to ti kluci nedotáhli výš?
No, já mám, dle mého veleskromného názoru, takový dojem, že totiž nemají ambice.  
Ambice bejt vejš než ostatní. Jestli ono to nebude v tom.

Pokud jde o rozsah rolí, ano, je to tak. Těch se jim nedostává, i kdepak, a to dělení v rámci tradice, to tušíme, že je… jenže což takhle první polovina 60. let, nebojme se to rozšířit ještě o něco do padesátých a máme tu dobu, kdy ty tradice ještě nestačily jaksi vzniknout. Ano, doba, kdy v Itálii mohlo vzniknout opravdu všechno. Ba i hrdina mohl celý film absolvovat v supermanském oblečku, chodit v něm a v masce do společnosti, a svou totožnost pečlivě tajit a (ne)odhalit až v závěru, že ho hraje… no bylo možné opravdu všechno.
A ta moje dvoustovka, to byla vůbec zajímavá raritka. Vím, ano, už dávno vím, že Eduardo Fajardo je nejen ohromný aristokrat a důstojný záporák… a nejen záporák, i toho Fajarda už znám i v jiné úloze a věru si toho cením… a jeden z nejohromnějších komiků pod sluncem v jednom. Jo, tohle byl film snů. Po všech stránkách. Po stránkách takových, že by jeden řekl, že v roce 67 už určité věci jednoduše nejsou možné… a ono jo. On když je na klíčových pozicích ten pravý, možné je všechno. Tak i v druhé půlce 60.- může vzniknout něco takového, stejně jako v sedmdesátých. 

Jen ten člověk musí mít odvahu. Ohromnou odvahu. Odvahu Alfonsa Brescii. Bruna Corbucciho. Či Nicka Nostra. Málokoho dovolím si vážit víc, než zmíněných, a vždy doufám, že přibydou další. Oni se nebojí. Oni se nebojí bořit zažité konvence. Oni se nebojí podpořit ty, které nepodpoří nikdo. Oni se nebojí snad nikoho. Brescia z toho má nálepku trapného béčkaře a špatného vykradače, Bruno status neznámého bratra (ale alespoň bratra velkého Sergia, tak se na něm nelze svézt úplně) a Nick Nostro? Co ten směl? Tak mladý začal, tak mladý! Ani ne ve třiceti. A nenatočil ani deset filmů, netočil ani deset let. A některé konce mu museli násilím předělat. Bylo to na všechny moc. A producenti… na ty tedy rozhodně. 
Chlapci moji… Inu ta má dvoustovka byla adekvátní. A tak nějak myslím, že si ji všichni zasloužíme. Protože, upřímně, v poslední době… mám nějak pocit, že píšu… a vím, o čem píšu… a ostatní možná čtou… ale nejsem si jista, zda ví, co vlastně čtou. 
Dočtou se tady třeba to, že to El Dorado už nedávám. Jenže Wayne není tím důvodem. John Wayne, ač strašný tragéd a nácek, je přese vše tím světlým bodem jeho vlastních filmů. Ano, nakonec jsem došla právě k tomu. Světlejším, než všichni ti komičtí iniánobijci střílející indiánská fakáňata, komici s klobouky hláškující nad oběťmi a střílející do zad nebo po půl filmu zvracející přátelé ve vaně. A vůbec… Vůbec, radši už nic.

„- "Ale omezovat sw jenom na dolarovou trilogii, to o hodně přicházíš."
- "Viem, filmy Buda Spencera a Hilla mam vsetky, a tam je hodne spaghetti westernov"
Ten slovenskej citát tipuju na Martina7něco, s ním se vůbec nemá cenu bavit, IMHO skoro nic z toho, co hodnotí, ani neviděl.
A pak takový citát. Citát… jenže ten citát tu není kvůli Martinovi741, nemám už moc ve zvyku kritizovat za zády, ač mě mnohdy rozčiluje... ale je tu čistě kvůli principu náhledu na věc. Ne jedna osoba, ale všichni, skoro všichni to berou takhle. Mám to z vlastních zkušeností. Pokud italskou tvorbu neomezí jen na Buda a Terence, ti informovanější vypotí ještě...
"- Víš, já koukám radši na Itálii..."
"- Itálii? No jo, teda, to vůbec nevim. V tom francouzskym taky hráli nějaký Italové, to jo, ale..." 
"- To nevadí..."
"- Počkej, Fantozzi, že jo!"
"- No, toho zrovna moc ne..."
"- Nech mě, třeba si vzpomenu ještě na nějakýho italskýho herce..." 
No, už jsem ho od té doby nepotkala...

Ale ano. Ale ano, není nikdo, s kým se dá shodnout ve všem. Krom toho, že se všechno tak rychle mění a ten rok tolik věcí otočil, že už se s některými neshodneme prakticky na ničem. Jenže já jsem ochotna být nesmírně tolerantní. A ostatní? 
Asi se přeceňuju, co? Asi jsem ukrutně netolerantní a sobec a kdesi cosi. Jenže takhle, já prostě nemám chuť... k něčemu, s čím se v poslední době potkávám ve společnosti denně. Já nemám chuť si sobě a jiným pořád někde dokazovat, jak dobří vespolek jsme, na úkor ostatních nejlépe, a ti ostatní, ti jsou až kdoví kde pod námi, a poslouchat neupřímnou chválu, nebo, v opačném případě, urážlivé poznámky na jakékoliv autorovo slovo, maskující někteří příjemní spoluobčané za nadhled a humor. :) :D :P
Vážně tohohle máme zapotřebí...? Toho podlízání, teda.

A tak ano, má cenu to tu psát. Mám pocit, že bavit se má cenu. S každým. Ať přijde Martin741, proč ne. Já se bavím ráda. Ale děsím se odpovědí. Až se jich někdy děsím. A ne jen těch Texasanů s kloboukem, kteří s velkorysostí uznají, že ty nejlepší špagety byly skoro až srovnatelně dobré jako ty úplně nejhorší americké westerny.
Kdo ví, co bude. A koho to vůbec zajímá, že. Na Seznamu.cz nás přátelsky informují, jak americký generál Evropě vzkazuje, že sebevražedných útoků přibyde. Děkujeme, pane, aspoň, že nás upozorňujete dopředu. Tak do budoucna přeji, ať tu válku přežijeme vcelku. A tu naši civilizaci, tu hlavně. Tak jen trochu soucitu, přátelé. A rozum do hrsti.

6 komentářů:

  1. Dlouho jsem k tobě na blog nekoukal, takže opožděně gratuluju k tý dvoustovce.
    Pokud ale jde o tenhle článek, konkrétně o tvoji reakci k Oikově příspěvku, podsouváš mu tady něco, co vůbec nenapsal s odůvodněním, že to podle tebe tak myslel. Ani jsi nepřipustila diskuzi a rovnou jsi vyvodila závěr. Každej má u herců svoje osobní preference a Pepa se přece do "těch tvých skautíků" ani v nejmenším nenavážel. Jeho pointa byla přece v tom, že i pozdější hvězdy hrávaly kdysi druhý housle. Pokud je z tý posvátný škatulky "skautíků" diskvalifikuješ jenom proto, že si dovolili se proslavit, tak předvádíš stejnou logiku jako Oik v tom jeho skrytě rouhačským a nactiutrhačným komentáři. Člověk aby se ti bál říct i jenom "ahoj". Kdoví jak by sis to vyložila.

    OdpovědětVymazat
  2. Mě se to týká, takže zareaguju taky. Jestli jsi to s tím držením huby myslela na sebe, nevím, proč jsi to všechno vůbec psala, když jsi naprosto nepochopila, co jsem tím komentářem (který jsem v žádném případě nemyslel urážlivě) chtěl říct. A pokud jsi to myslela na mě, tak se nad sebou pořádně zamysli. Já bych si vůči žádnému komentujícímu, i kdybych s ním sebevíc nesouhlasil, nikdy nic takového nedovolil. A vůbec, nejsem si vědom toho, že bych tě někdy nějak napadal nebo tě nějak zesměšňoval. Ty ale na všechno v poslední (delší) době reaguješ podrážděně a povýšeně. Nevím, proč jsi tenhle blog založila, pro to, aby ho někdo četl, nebo dokonce aby komentoval články a polemizoval s tebou, asi ne.

    OdpovědětVymazat
  3. Kvůli mně pykají nevinní. A jediné, co mi něco říká, je hrubé násilí. Můj slovník, toť žumpa. Tolik tedy já, ano? Slečna Prudy... by si nikdy v životě nedovolila vás urážet. Myslím tím výhradně sebe. Já mám držet hubu. Zřetelně už vidím, že jsem měla. Ale nedržím. Nedržím ji z prostého důvodu, tedy nechci, aby se zdálo, že kašlu na reakce okolí. Nekašlu. A za jakoukoliv takovouto nejasnost se omlouvám.
    Ona vůbec veškerá kritika společnosti ve článcích se vztahuje vždycky na mě, aby se nemohl nikdo, ale opravdu nikdo cítit dotčen. Pokud se mám nad sebou zamyslet... a skutečně myslíte, že ten problém jsem já... udělám to. Takže oba promiňte. A všichni, jichž jsem se (zase?) nějak dotkla. Záměrné to není. Nikdy.
    "Ahoj" mi můžete říkat. I jiné věci. Můžete mi říkat cokoliv, já to ustojím.
    Jenže jestli vám moje články, reakce a vůbec všechno v poslední době (no jo, přes rok to bude, co?) přijdou "podrážděné a povýšené"... To první asi bude tím, že nejsem ideální diplomat. To druhé... mne opravdu mrzí, že vám přijde. Když já sama se vážně tak necítím. Možná škoda pro mě.
    Proč jsem ten blog založila... no asi jen proto, že jsem chtěla něco říct. Něco přímo, něco mezi řádky... Ono to všechno asi bude tím, že mě, drazí přátelé, něco znepokojuje, a chci vědět, co za tím stojí. Znepokojuje mě to čím dál tím víc. Člověk už se tolikrát zklamal. A tím, co mě znepokojuje nejvíc, je jak se lidi kolem mě mění. I vy.
    Takže já nikomu nevkládám do pusy lživá fakta. Nikoho neosočuju z nactiutrhačství. Z nikoho nedělám nic posvátného. Nikomu... ale víte co? Myslíte, že je špatný za něčím si stát? Přes vše, co mi tu házíte na hlavu, ani tenhle článek nebyl nic jiného, než "imho". Na víc si nároky nedělám. Jen mám takový dojem, že si úplně nerozumíme. Ne, že jen já vám. Vzájemně. Doufám, že už nejde o princip.

    OdpovědětVymazat
  4. "Kvůli mně pykají nevinní. A jediné, co mi něco říká, je hrubé násilí. Můj slovník, toť žumpa. Tolik tedy já, ano?" Ne, to je opět něco, co nikdo z nás netvrdil. Vzala sis ale jedno jediný slovo z Oikova komentáře jako záminku, ukázala prstem a vytvořila obhajobu tam, kde nebyla žádná žaloba. A když se pak v tý samý souvislosti rozepisuješ o tom, jak si herci zasluhujou, aby se o nich psalo s úctou (o čemž se s tebou nikdo nepřel a ani přít nebude - jenom mě mrzí, že se toho nedržíš i u některejch ne-skautíků), tak to chtě nechtě vyznívá, jako kdyby na ně dotyčnej plival či co. Sama o tom svým článku píšeš jako o odpovědi, nikoli jako o nějakým zamyšlení se nad... Bodejť by se lidi necejtili dotčeně. Hlavně chci říct, že nad tvým blogem nekrouží hejno supů hledajících mršinu. Třeba nás nepojí stejný názory, ale podobný zájmy určitě jo. A protože jsou těžce menšinový, tak každá hádka je o to nepříjemnější, i když vznikne nedorozuměním, jak teď píšeš a v což i upřímně doufám.

    OdpovědětVymazat
  5. Ok, pokud jsi to myslela na sebe, omlouvám se za ostřejší tón, ale vážně to vyznělo tak, jak píšu.
    A pod Kubasův komentář nade mnou bych se klidně podepsal, kdyby to šlo.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak věru nevím, kde jsou jaké erupce na slunci, ale můj koment prostě zmizel. Jednou kliknu vedle a je to hnedle. A co že to tady bylo? Bohužel, doslova už nevím.

    "Kvůli mně pykají nevinní..." Ale ano, tohle doslova a ještě mnoho navíc jsem se na svou adresu dočetla při diskuzi ohledně stížností na novou podobu mailu na Seznam.cz na k tomu určeném místě.
    Tohle tu bylo, že? A hlavně, že už je všechno v pořádku a krásně jsme si to vyjasnili. No jéje, všechno bude ou kej. To hlavně.

    OdpovědětVymazat